E-Procesbevillingsnævnet afslag 2020-01-23
E-Procesbevillingsnævnet anmodning 2019-11-11
DOM – Østre Landsret – Birger Niemann – 2019-10-29
Østre Landsretsdom vedr. spildevand 2019-10-29 Ole Christensen
Retten i Roskilde 08.05.2018 Birger
Lars Folmann mod Faxe Kommune BS 23-1603-2016 2018-03-06
Roskilde dom afsagt 2017-11-21
Bilag 2 a Dansk Vandløbs Faunaindeks_20241022_132800
Bilag 5 Aktindsigtsrapport dialogmøder MST og kommuner 2024-10-09
Bilag 1 uddybning af genoptagelse af spildevandssag 2024-10-23
Genoptagelse-af-straffesager-efter-retsplejelovens-kapitel-86-Ole-Christiansen-Fair-Spildevand 24-10-24
Udklip fra Roskildedommen fra side 3
Overvågningen i relation til det kommunale myndighedsarbejde
Sammenfatning af høringssvar
Guldborgsund Kommune og Lolland Kommune gør opmærksom på det dokumentationskrav for manglende målopfyldelse, der er anført i spildevandsbekendtgørelsens § 27, stk. 1 litra 3, der er en forudsætning for, at kommunen kan meddele påbud om forbedring af spildevandsrensningen i det åbne land. Kommunerne udtrykker bekymring for, at der ved det nuværende niveau af overvågning kan opstå situationer, hvor kommunen ikke kan følge op på spildevandsplanen på grund af manglende retsligt grundlag som følge af manglende overvågning. Lolland Kommune mener, at såfremt kommunen bliver mødt med et krav om mere konkret dokumentation for manglende målopfyldelse, vil kommunen ikke være i stand til at meddele påbud, medmindre staten leverer det konkrete dokumentationsgrundlag fra overvågningsprogrammet til hver sag. Jammerbugt Kommune mener ligeledes, at staten skal sikre, at overvågningsdata for de enkelte vandløb er gode nok til, at kommunerne på et kvalificeret grundlag kan påbyde lodsejere forbedret i spildevandsrensning.
Overvågningsprogrammet kan ikke erstatte behovet for konkret dokumentation i forbindelse med konkrete vurderinger og afgørelser. Overvågning er en statistisk repræsentativ og gentagende indsamling af data, som grundlag for at vurdere udvikling og forholdet mellem påvirkninger og effekter. Vandområdernes økologiske tilstand og naturområdernes bevaringsstatus indgår sammen med de fastsatte miljømål i grundlaget for vurderingen af behovet for at iværksætte initiativer for det pågældende område. Den økologiske tilstand, bevaringsstatus og de fastsatte mål for områderne bidrager dermed også til grundlaget for den kommunale administration og prioritering af forvaltningsmæssige tiltag som fx udledningstilladelser, miljøgodkendelser, miljøvurderinger m.v. Overvågningsprogrammet vil øge vidensgrundlaget for myndighedsopgaverne, og dermed forbedre grundlaget for vurdering af konkrete afgørelser, men det vil fortsat være den kompetente myndighed, der skal dokumentere konkrete afgørelser. En mulighed for tilvejebringe data om konkrete tilladelser, godkendelser m.v. kan være via egenkontrol vilkår for virksomheder og anlæg.
Rettens begrundelse og afgørelse:
Efter bevisførelsen, herunder tiltaltes egen forklaring samt de fremlagte kort, hvorpå tiltalte har optegnet sine drænrør, lægges det til grund som ubestridt, at tiltalte via markdræn udleder sit husspildevand til Syvbækken.
Det fremgår af Roskilde Kommunes påbud og senere korrespondance, herunder brev af 17. november 2016, at Syvbækken er forurenet af spildevand. Kommunen henviser i den forbindelse til Regionplan for 2005, vandplan 2009-2015 for Roskilde Fjord samt Roskilde Kommunes spildevandsplan. Ingen af disse planer har været fremlagt i retten.
Efter Anders Colds forklaring lægges det til grund, at Roskilde Kommunes påbud til tiltalte om forbedret spildevandsrensning alene er baseret på data fra Dansk VandløbsFaunalndeks (DVFI), hvoraf fremgår, at vandkvaliteten i Syvbækken er forringet og derved ikke opfylder målsætningen i vandplanen. Efter Anders Colds forklaring må det lægges til grund, at de angivne data ikke definerer, hvad den givne forurening skyldes.
Herefter, og da det fremgår af miljøministeriets høringsnotat fra december 2011, at statens overvågningsprogram ikke kan erstatte behovet for konkret dokumentation, findes der under de foreliggende omstændigheder ikke at være dokumentation for, at det er spildevand, der har forurenet Syvbækken i et omfang, der gør, at miljømålet for vandområdet ikke er opfyldt. Betingelsen i spildevandsbekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 3, for at meddele påbud om forbedret spildevandsafledning er herefter ikke opfyldt, hvorfor tiltalte frifindes.
Dommer Anna Lindgren
Retten i Roskilde 21. november 2017